Datalagringsdirektivet – lista över vilka uppgifter som alltid ska vara till statens förfogande:

Regeringens lista över vilka uppgifter som alltid ska vara till statens förfogande:


När det gäller telefonsamtal via det fasta nätet ska detta sparas:

  • uppringande nummer
  • uppringt nummer och nummer som samtalet styrts till
  • uppgifter om uppringande och uppringd abonnent och, i förekommande fall, registrerad användare
  • datum och spårbar tid då kommunikationen påbörjades och avslutades
  • uppgifter om den eller de tjänster som har använts

När det gäller mobilsamtal ska samma uppgifter som för vanlig telefoni sparas, och dessutom:

  • uppringandes och uppringds abonnemangsidentitet och utrustningsidentitet
  • lokaliseringsuppgifter för kommunikationens början och slut
  • datum, spårbar tid och lokaliseringsuppgifter för den första aktiveringen av en förbetald anonym tjänst

När det gäller ip-telefoni ska samtliga ovanstående uppgifter sparas, samt även dessa:

  • uppringandes och uppringds ip-adresser
  • datum och spårbar tid för på- och avloggning i den eller de tjänster som använts
  • uppgifter som identifierar den utrustning där kommunikationen slutligt avskiljs från operatören till den enskilda abonnenten

När det gäller meddelanden:

  • avsändares och mottagares nummer, ip-adress eller annan meddelandeadress
  • uppgifter om avsändande och mottagande abonnent och, i förekommande fall, registrerad användare
  • datum och spårbar tid för på- och avloggning i den eller de tjänster som använts
  • datum och spårbar tid för avsändande och mottagande av meddelande
  • uppgifter om den eller de tjänster som har använts

Och slutligen när det gäller internetuppkopplingar:

  • användares ip-adress
  • uppgifter om abonnent och, i förekommande fall, registrerad användare
  • datum och spårbar tid för på- och avloggning i tjänsten som ger internetåtkomst
  • den typ av kapacitet för överföring som har använts
  • uppgifter som identifierar den utrustning där kommunikationen slutligt avskiljs från operatören till den enskilda abonnenten.

————————————

För mig är detta ett aktivt avståndstagande av medborgerliga rättigheter, rättssäkerhet och en spottloska i ansiktet för de miljoner som gett (och fortfarande ger) sina liv för demokrati och mänskliga rättigheter.

//Niklas Starow

8 kommentarer på “Datalagringsdirektivet – lista över vilka uppgifter som alltid ska vara till statens förfogande:

  1. […] som införs om några veckor kommer inverka extremt mycket på din och min kommunikation. Via Niklas Starow kommer den här listan på hur direktivet kommer påverka oss. När det gäller telefonsamtal via det fasta nätet ska […]

  2. Tor M skriver:

    ”Regeringens lista över vilka uppgifter som alltid ska vara till statens förfogande”

    Ska man vara petig ska dessa uppgifter inte alltid stå till statens förfogande. Endast företag som bedriver en verksamhet som är anmälningspliktig enligt LEK kap. 2 § 1 omfattas. Ett företag som endast tillhandahåller en ip-telefoni tjänst utan att förse kunderna med nätaccess eller ett företag som bara tillhandahåller en e-posttjänst omfattas t.ex. inte. VPN-tjänster omfattas dessutom sannolikt inte heller.

    Jag säger det inte för att på något sätt förminska konsekvenserna för integriteten utan bara för att de som inte behöver lagra trafikdata ska veta att de inte behöver det.

    • Niklas Starow skriver:

      Detta är känt även för mig, men som du själv skriver på din blogg så behövs det inte ens ett riksdagsbeslut för att ändra de nuvarande restriktionerna.

      Och Johan ”Batong” Pehrson (fp) har redan sagt att han inte är främmande för att göra det illegalt med anonymiseringstjänster.

      • Tor M skriver:

        Jo, för att ändra vilka verksamheter som omfattas krävs lagändringar (om vi inte talar om tolkningar på marginalen). Vilka uppgifter som omfattas är däremot en annan femma.

        • Niklas Starow skriver:

          Tolkningar på marginalen kan vara extremt omfattande, allt handlar om vilket ord som betonas.

          Skrev detta dec 2008 på Scaber Nestor

          http://scabernestor.blogg.se/2008/december/endast-en-viss-fysisk-person.html

          Endast en viss fysisk person

          Lägger du betoningen på första ordet får du fram det jag tror lagstiftarna syftar på.
          Endast en viss fysisk person

          Lägger du betoningen på andra ordet får du fram hur utövarna (FRA) kommer att tolka lagen.
          Endast en viss fysisk person

          Lägger du betoningen på tredje ordet får du fram en specificering, vilket gör det möjligt att ”signalspana” på en ”oviss” person.
          Endast en viss fysisk person

          Lägger du betoningen på fjärde ordet öppnar du möjligheten att avlyssna på en person utefter dess elektroniska fotspår, dvs så länge de undviker att ta reda på namnet kan de ta fram precis allt om dig och dina vänner.
          Endast en viss fysisk person

          • Tor M skriver:

            Skillnaden mellan ”FRA-lagen” och lagen om lagring av trafikdata är att den senare faller tillbaka på definitionerna i direktiv 2002/21/EG som varit föremål för 10 års tolkning i EU-länderna. Och även om olika länder kan göra ganska olika tolkningar så har PTS gjort väldigt rimliga tolkningar så här långt och jag har svårt att se att myndigheten plötsligt skulle säga att den haft fel hela tiden och göra en helomsvängning.

            De nya begrepp som regeringen introducerar skapar dock utrymme för tolkning. Men det rör främst vad som ska lagras.

            Hur som helst, jag är övertygad om att vi delar kritiken mot datalagringslagen.

  3. […] det är många som idag återger Computer Swedens artikel av vad som ska lagras. Det är dock viktigt att […]

  4. […] vet att andra redan har skrivit om artikeln från Computer Sweden men dels är det viktigt, och dels har mina elever […]

Lämna en kommentar