Jag avbryter min personvalskampanj.

På grund av onsdagens tunga besked att Tetra Pak i Lund vill stänga produktionsenheten jag jobbar på och är vald ordförande för den lokala fackklubben, avbryter jag min personvalskampanj för Piratpartiet i Region Skåne.

Majoriteten av de som berörs av den föreslagna nedläggningen är mina medlemmar och de behöver mitt fulla stöd och jag tänker använda all min tid till att återgälda det förtroendet de gett mig genom att välja mig till deras fackliga representant.

Det kommer alltid fler val. Men det finns just nu något som är mycket viktigare för mig.

Jag ger mitt fulla stöd till Troed Sångberg på plats 2 på Piratpartiets lista till Region Skåne i den fortsatta valrörelsen, vars åsikter i kärnkraftsfrågan och ökade resurser till regionanställda stämmer överens med mina. T.ex utvecklandet av Generation4-kärnkraft i Barsebäck samt återinförandet av Läkarsekreterare för att vårdpersonal ska kunna fokusera på vård, inte pappersarbete.
Här är mer om PPS ställningstagande.

 

Detta kanske inte känns så viktigt för er. Men jag har tillbringat de senaste 6 åren med att få till stånd en förbättring i svensk övervakningspolitik. Att lämna det är allt annat än lätt.
Jag älskar politik. Det har alltid varit en del av mig, från de stapplande försöken att bilda opinion mot EG i början av 90-talet till att stå på barrikaderna mot FRA-lagarna. Mot Ipred, mot Datalagringsdirektiven.
Alla dessa övervakningslagar har vi haft rätt om. Ända gången vi haft fel var det för att vi inte insåg hur illa det var i riksdagen.

Men på ett par sekunder så ändrades allt detta. När man fick beskedet om det otänkbara. Att Tetra Pak i Lund skulle lägga ner sitt skötebarn.

Jag är faktiskt arg. För några personer som aldrig träffat Dr Ruben Rausing har beslutat att hans dröm är inte värt att kämpa för.
Födelseplatsen för hela Tetra Pak, originalet, försöker nu några ekonomer sälja ut. En fabrik som tjänar in miljarder, säljs för spottstyvrer.
För vi går inte med förlust i Lund. Tvärtom går vi med mer vinst än någonsin.

Av det material jag fått se, så handlar det om en påstådd förtjänst om 70 miljoner om året de närmsta 5 åren.
Det låter mycket. Men är mindre än vad vi i Lund drar in på 3,5 vecka.

När Tetra Pak startade så var det viktigare för Ruben att få ut sin dröm om att kunna föda miljoner. Han sade uttryckligen, enligt de som fanns med då, att han hellre såg en fabrik gå +-0, än lägga ner.

Det är min fulla övertygelse att de personerna som idag försöker sälja ut Tetra PAk för korvören, aldrig hade kunnat arbeta igen, för det hade Ruben sett till. Samt att de av hans barnbarn som finns i livet idag, hade blivit arvslösa.

Ja. Jag är arg. Skitarg.

Men inte i närheten av så arg som Dr Ruben Rausing hade varit, om han hade varit vid liv och sett sitt arv förslösas på det viset som uppvisas nu.

Niklas Starow
2’a generationens Tetrait.
Fackordförande för GS-facket.

Inte gett upp hoppet.

cropped-profilrecension.jpg

3 comments on “Jag avbryter min personvalskampanj.

  1. Mikke skriver:

    Håller som bekant inte med dej i Kärnkraftsfrågan men i övrigt är du mer än sund i dina åsikter. Synd att detta skulle komma nu. / Mikke PP Kalmar

  2. robert skriver:

    Kämpa för jobben. Allt för få människor gör d i dag

  3. Det globala marknadsekonomiska samhället styrt av hänsynslöshet och kortsiktiga vinter är vidirgt..

Kommentera

