Låt oss prata om en Frihetslinje! (Arbetsmarknadspolitik)

Har du jobb så är det minst 11 timmar om dagen du ägnar dig åt det.
8 timmar faktiskt arbete, resa fram och tillbaka till jobbet och den obetalda lunchen (om du inte jobbar skift, då är den inbakad).
Har du barn så ska de fram och tillbaka till dagis/fritids/skola.

1tiredworker2

Många jobb kräver också att du arbetar obetald övertid och en del kräver att du arbetar övertid ett visst antal timmar om året.
Det ger 13 timmar ledig tid, varav du sover 6-9 av dem, i snitt 7,5 tror jag det är.

Är du arbetslös så är det inga lediga dagar för dig, du förväntas söka ett stort antal jobb, vara tillgänglig vid telefonen om någon arbetsgivare skulle ringa dig, så du kan inte göra speciellt mycket mer än att hålla dig i närheten av hemmet eller åtminstone alltid vaka över telefonen, detta gäller även för timanställda och för bemanningspersonal. Så även om du inte får betalt för 8 timmar, så består större delen av en dag åt att försöka få ett jobb.

Helger är man väl ändå ledig? 
Nej, inte alltid, en del helger måste du in och jobba övertid, eller förbereda inför nästa veckas arbete. Oftast sover man bort halva lördagen (om man är barnledig eller inte har barn) och då finns det inte så mycket att göra. Är du dessutom timanställd eller arbetslös eller anställd på en bemanningsfirma så är ofta även helgen till för att invänta det där telefonsamtalet från en potentiell arbetsgivare.

2
tröttarbetare

Är det så här livet ska vara? Alltid jobba eller jaga efter jobb?

Nej. Det kan inte vara ett självändamål att arbeta hela tiden, man ska inte tvingas spendera de flesta av dygnets vakna timmar åt att antingen arbeta eller vara orolig över om du får ihop en lön att betala hyran.

Jag vill lansera en Frihetslinje tillsammans med de partier eller de personer som vill ha frihet och fritid som självändamål för livet.
Frihet att slippa tänka på jobb, att slippa oroas över lönen.

Är medborgarlön/grundinkomst svaret? Vet ej, men låt oss undersöka saken.
Är 6-timmars arbetsdag svaret? Vet inte heller, men det borde gå att diskutera.

Huvudsaken är att det måste vara frihet som är huvudmålet.
Låt mosspartierna gapa om arbetslinjen, de är så trista ändå.

Låt oss prata om en Frihetslinje!

Niklas Starow.
Starow


(Picture 1 is cred given to ”Stuart Mills” and pic 2 is cred to ”Marin” at http://www.freedigitalphotos.net).

2 comments on “Låt oss prata om en Frihetslinje! (Arbetsmarknadspolitik)

  1. Anne Liljeblad skriver:

    Jag är på! Jag älskar för det mesta mitt jobb, men det känns som att jag jobbar precis hela tiden (skift inom handels). Jag har jobbat OB-tider de senaste 6 åren och har tappat balansen i vardagslivet. Jag vill inte jobba så att jag inte orkar med min fritid och mina barn!

    • Niklas Starow skriver:

      Kul!

      Om tillräckligt mycket folk hoppar på det här så ser jag till att starta upp något. Det finns gott om plats på internet för ett diskussionsforum och skulle det råka sig att folk är i närheten av varandra så kan man alltid försöka se till att ses🙂

Kommentera

