”Den vita skåpbilen” och andra moderna vandringssägner som sprids på Facebook.

Vandringssägner, eller ”Klintbergare” som de också kallats, har alltid funnits. När de kommer i vardagligt tal så kan de flesta avslöja dem, som ”råttan i pizzan” eller den om invandrare som odlar potatis i vardagsrummet.

Men nu har vi facebook och där verkar vi gått tillbaka till tiden då vi gick på aprilskämtet om en nylonstrumpa över den svartvita TV’n skulle göra den till en färg-TV.

Det delas friskt av bilder av påstådda cancerpatienter som behöver hjälp och det varnas för allehanda ”mystiska typer” som hänger runt skolgårdar.

Det dök upp två igår i mitt flöde.

Nr1. Den Vita Skåpbilen

21_27_4---White-Van_web

Har du läst och kanske delat information om en ”vit skåpbil” sista tiden?

Denna ”vita skåpbil” är på många platser samtidigt, ibland är den utanför skolor och jagar barn, ibland är den någonstans och stjäl hundar.

Det är en vandringssägen.
Om detta verkligen skedde på en liten ort i södra Stockholm eller en mindre ort i Dalarna eller för den delen Forshaga i Värmland som också påstås ha fått detta besök, hade nyheterna varit över det som hökar, men det står inte ens om det i lokalblaskorna och inga polisrapporter har heller kunnat visas upp.

Men jag är inte den som är den, presentera en polisanmälan så blir jag den förste som hjälper till att sprida ordet om den mytomspunna ”vita skåpbilen” till hela mitt flöde.


Nr2 . Den kidnappade flickan!

kidnappadflicka

Det sprids nu en bild på en flicka som ska ha försvunnit från ett fritids i Västerås igår. Beskrivning på gärningsman och bil som används finns med i efterlysningen.

Här är problemen.

1. Finns inget skrivet i Västeråstidningarna.
2. Registreringsnumret tillhör en svart SEAT, inte en vinröd Volvo 440.
3. Bilen tillhör en kvinna bosatt på Öland, inte en överviktig man i Västerås.
4. Bilden och texten har spridits sedan i Oktober.

 

Sådant här är extra farligt då det högst troligt är en helt oskyldig flicka på bilden och med stor otur så kan någon ”känna igen” henne på stan som kidnappad med ett jävla pådrag.

Snälla folk, tro inte på allt som sprids på facebook.

Om en person påstås vara försvunnen, kolla med http://www.missingpeople.se/ först innan ni trycker på ”dela”-knappen.

Jag tror helt enkelt att i dagens samhälle där man får reda på så mycket som händer via massmedia utan att man kan göra något åt det, så känns det skönt att hjälpa någon, även om det bara är via att dela en bild eller gilla en text.

Något att reflektera över.

6 comments on “”Den vita skåpbilen” och andra moderna vandringssägner som sprids på Facebook.

  1. mondolane skriver:

    Jag fick den där flickan skickad till mig och blev stämplad som kallhjärtad pedofilsympatisör när jag ifrågasatte dess riktighet. Men verkar det inte lite underligt att man känner till registreringsnummer, ålder, vikt och längd på den misstänkte, men att polisen vet absolut nada?

    • Niklas Starow skriver:

      Japp.
      Det är anonyma personer som hävdar något på en sida driven av andra anonyma personer.

      Inget går att källkritiskt granska och inget verifieras med polisrapporter.

  2. Charl skriver:

    År 2014 gjorde jag en polisanmälan via telefon på grund av att en vit skåbil passerade mig på en gångväg i Sundsvall och den körde fort. Såsom på bilden ovan fast med uppfällbar stege bakpå skåpbilen så att nummerskylten inte kunde ses. Jag hörde bankningar inifrån bilen vilket kom bak från bilen. Tydligen trodde inte hon jag pratade med mig, eller att de inte har för vana att meddela ut till närvarande polisbilar om sådana här fall. Detta vet jag pga att jag pratade med 2 poliser 3 timmar senare som var på platsen och de var endast där för att kontrollera trafiken – de hade EJ fått något meddelande om detta.

    • Niklas Starow skriver:

      En anmälan får alltid ett diarienummer även om den blir nedlagd omedelbart. En anmälan om kidnappning följs alltid upp. Åtminstone till den grad att man kollar upp anmälaren, vilket också får ett diarienummer.

      Så.
      Skälet till att det inte finns beror på att du hittar på detta, men försöker göra det trovärdigt genom att lägga till saker som du hoppas stöder din sak.

      Ha en bra dag. Klintbergarn…

Kommentera

