LO och Livs historielösa förstörelse av arbetarrörelsens arv.

En av arbetarrörelsens stora, men dåligt omtalade personer, är Anna Johansson-Visborg.Anna_Johansson-Visborg

Som förkämpe för kvinnlig rösträtt och höjda kvinnolöner i början av 1900-talet gjorde hon sig ett välkänt och respekterat namn inom arbetarrörelsen.En av de saker hon gjorde mot slutet av sin gärning var att skapa en stiftelse dit hon skänkte bostäder och sommarstugor, så fattiga kvinnor skulle ha möjlighet att ta semester utanför hemmet och även få möjlighet till bostad generellt.

Dessa semesterstugor och bostäder har systematiskt utnyttjats av fackpampar, som ivrigt gett sig själva dessa som förmåner. När detta uppdagades så stillades hungern efter vad som inte var deras i stiftelsen, men inte för lång tid. Nu vill stiftelsens styrelse inte bara ändra i stadgarna så de kan suga ut mer av Annas arv, de vill också riva sommarstugorna. Visserligen för att de är eftersatta och för att kunna göra något åt andra delar av bostadsbehaget, men dessa är bara eftersatta på grund av vidlyftigheten hos den tidigare styrelsen och dess medlemmar. (som sparkades 2004 och ersattes av en interimstyrelse)
Men som nu sedan en tid tillbaka är i facklig ägo igen.

Det är beklagligt att Arbetarrörelsen stillatigande har stått och se detta ske under så många år.

Jag hoppas verkligen att medlemmarna i Livs tar sitt ansvar och kastar ut dessa arbetarrörelsens rövhål och ersätter dem med några som faktiskt vill leda stiftelsen, utan att solka ner Anna Johansson-Visborgs minne.

 

Edit.

Se följande inlägg.

15 comments on “LO och Livs historielösa förstörelse av arbetarrörelsens arv.

  1. anne skaner skriver:

    Jag tycker du är skamlig som inlåter dig på att försöka manipulera och sälja ut Anna Johansson-visborgs minne och bakvägen låta facket sko sig på det som donerats för medellösa och fattiga kvinnor. Jag trodde att svensk fackföreningsrörelse var fri från korruption och mygel men inser att att det inte är så.

  2. anne skaner skriver:

    jag funderar på hur en facklig rörelse kan bli så depraverad och solkig, har en vän Mogens på FB som skrev sin C uppsats om Anna Johansson-Visborg det var lite kul för jag visste inte det. Fick den skickad i PDF format. Men jag undrar å andra sidan hyr mycket sådant här som försegår under ytan inom den sk fackliga rörelsen..jag börjar misströsta

    • Niklas Starow skriver:

      Med risk för att bli ”politiker”. Men väljs jag in som ny ordförande i den lokala fackklubben nu i februari har jag större möjlighet att driva sådant här inifrån rörelsen, än som nu via bloggen.

      • anne skaner skriver:

        ok se då till att bli vald, vi behöver en form av rakryggade fackliga företrädare om inte kommer många att lämna facket av samma skäl som de sviker politiken, företrädarna står inte för det man förväntar sig innerst inne, någon på sin sida i situationer när det brinner. Hoppas du lyckas.

  3. […] detta inlägg om Anna Johansson-Visborgs arv, testamente och minne lät jag mina känslor ta överhanden. Jag misstog en stiftelse för den andre och lät en person, […]

Kommentera

