Den oberoende liberalen – På Getaway Rock i Gävle.

Första festivalen för sommaren avklarad och min recension om den kan ni läsa på Kulturbloggen där jag recenserar bland annat Manowar, Saxon och Yngwie Malmsteen.

Här är dock ett par utvalda delar.

Ghost (S)

Här är det sprängfullt från scenkant till matstånden och jag tvivlar på att det är speciellt många kvar på campingen när introt kör igång.
Ghost har valt en vit mundering denna gången och UV-ljusen på scenkanten ramar in allt i ett lätt flouroscerande ljus. Det är suggestivt och även om detta bandet väldigt lätt hade kunnat gå över gränsen till att bli seriefigurer så är allt i kombination snarare en väldigt mörk, ond och vacker Manga.
Håren på armarna står upp under hela konserten, sen ställer sig allt hår upp under “Here comes the sun” och avslutande “Ritual”.
Jag har inget att jämföra med då jag inte sett dem tidigare, men har svårt att tänka mig att det kan bli mycket bättre än så här. Men jag lämnar den möjligheten öppen då de trots allt inte har så mycket material att välja mellan ännu, ett par skivor till och betyget kan ta det sista steget till en femma.
(betyg 4,5 av 5)


Isole (S)

Den nya gula scenen (inne i gasklockan) är relativt liten och gemytlig, vilket passar många band. Och dagens undantag från det som sedan blev regeln, har en såpass massiv ljudbild att de borde fått spela från röda scenen, då det nästan blev övermäktigt inne i klockan.
Men de har något riktigt bra här som förtjänar en större publik, med två suveräna sångare som tillsammans med den ödesmättade ljudbilden tar med publiken på en resa till ett land där demonerna är de som skyddar dig mot änglar och den abrahamitiske guden inte är välkommen.
(betyg 3,5 av 5)

Synd att organisationen runt festivalen sög åsneballe, för Sverige behöver en prisvärd rockfestival som kan konkurrera med apdyra Sweden Rock.

Ps. What happens on a festival doesnt really stay at the festival.

Här är lite bilder från festivalen. bandbilder är CC-By-Sa. personbilder (utom den tejpade) vill jag gärna att ni låter bli att sprida:

Niklas Starow.

Kommentera

