LO’s valberedning har lyckats med det omöjliga, att hitta en person med mindre yrkeserfarenhet än Håkan Juholt.

Jag skrev om det på ”Scaber Nestor”-bloggen redan för ett år sedan och det tål att upprepas. Den som verkar bli näste LO-ordförande, Karl-Petter Thorwaldsson har till och med mindre yrkeserfarenhet än fd (S)-ordföranden Håkan Juholt.

Nyfiken på vad han kan tillföra så gör jag en sökning för att se vilken bakgrund han har och hittar:
SSU’s förbundsordförande 1990-1995 samt ordförande för ABF, styrelseledamot för förvaltningstiftelsen för UR och SVT (utsedd av regeringen, oklart vilken men troligtvis regeringen Persson) och varit utredare för föräldraförsäkringen 2004.

Men det är lite oklart vad han pysslat med perioden mellan rollen som SSU-ordförande och Ombudsman på IF Metall. Jag hittar inget som han själv gått ut med, förutom att han varit ombudsman.

För mig som fackligt förtroendevald så är det en självklarhet att folk får reda på att jag faktiskt jobbar på ett fabriksgolv och som mest har fått reseersättning och traktamente när jag är iväg på fackliga kurser.

Så när jag aktivt letar efter vad Karl-Petter faktiskt haft som yrke, så verkar det som han har det ännu sämre på den fronten än S-ordförande Juholt, som åtminstone fick leka journalist på A-pressen i några år innan han blev yrkespolitiker.

Men det har de gemensamt, att aldrig i vuxen ålder rört sig utanför den socialdemokratiska sfären.
Osäker på om det är något att sukta efter.
Att han i sin roll som ordförande för ABF tillåtit att de använt sig av FAS3’are hjälper inte till det heller.

Jag vet att när frågan ofrånkomligen dyker upp på jobbet om varför folk ska fortsätta vara medlemmar i facket, så blir mina skäl färre och färre.
För mina skäl att vara kvar blir färre även de.

Jag har väldigt svårt för giftermålet mellan (S) och LO från början och det blir inte bättre av att det fördjupas och incestueras.  Lägg då till att näste ordförande för LO bara har teoretiska kunskaper om vad ett lönearbete är och att ”valet” till ordförande bara handlar om kohandel mellan andra personer som har liten eller obefintlig erfarenhet av lönearbete och ekvationens utfall blir än sämre.

Edit.
Sedan tillträdet har Karl-Petter visat takter som faktiskt är positiva och trots att han inte haft ett lönearbete på lång tid är det inte så illa som jag befarade. Tvärtom mot vad jag trodde.

2 comments on “LO’s valberedning har lyckats med det omöjliga, att hitta en person med mindre yrkeserfarenhet än Håkan Juholt.

  1. Anna Lindquist skriver:

    En, för all del, liten parantes men den humoristiska undertonen gör läsningen till ett sant nöje.

Kommentera

