Varför tar inte Socialdemokraternas VU och VB sin del av ansvaret?

Det har ältats nog om Juholt senaste tiden, men jag kan inte låta bli att kommentera.

  • (S) verkställande utskott/valberedning hade gott om tid på sig att utvärdera vilka kandidater som fanns och vad de gick för.
  • Juholt blev tillfrågad och enhälligt vald.
  • Juholt tog sitt ansvar och avgick när situationen blev ohållbar.
  • Varför sitter då VU/VB kvar som de facto var de som placerade Juholt på en position han tydligen inte hade kapacitet för?
  • Vad är det som säger att samma personer ska lyckas bättre denna gång?

Jag tror inte ett snabbt byte av partiledare hjälper Socialdemokraterna såvida det inte är en bildskön panelhöna som Tomas Bodström eller Margot Wallström, då de har kapacitet att samla människor som skiter i det politiska innehållet och bara går på hur trevlig partiledaren ser ut att vara

Dock anser jag personligen att de ska hålla sig borta från svensk politik då den förstnämndas respekt för personlig integritet lämnar mycket att önska (Datalagringsdirektivet, Polismetodutredningen) och den sistnämnda inte tror på att låta folk välja själva (Irländska folkomröstningen om Lissabonfördraget).

Men det är inte jag som ska välja vilken väg sossarna ska gå, för då hade jag bytt ut hela VU och kastat in Peter Andersson, Erik Laakso, Johanna Graf, Peter Högberg, Alexandra Einerstam, Martin Moberg och (tro det eller ej) Mona Sahlin.
Av de gamla uvarna hade jag kanske behållit Leif Pagrosky.

Det var det, tack för ordet. Traskar vidare.

 

(edit – Hartman påminde mig om att det är Valberedningen som rekommenderar partiledare, vilket jag missat att lägga in i texten, så jag gör det i efterhand.)

Länklista lånad från netroots.

Socialdemokraterna, Arbetarbladet 1, 2, Värmlands folkblad 1, 2, Dagens Arena, Östran 1, 2, 3, Länstidningen, Dala-demokraten 1, 2, 3, Sydöstran 1, 2, Piteå-tidningen, Folkbladet 1, 2, Norrländska socialdemokraten, SR 1, 2, 3, 4, 5, 6, Ab 1, 2, 3, 4, 5, 6, SvD 1, 2, 3, 4, 5, 6, Allehanda, Expr 1, 2, 3, 4, 5, KvP 1, 2, DN 1, 2, 3, 4, 5, 6, GP 1, 2, 3, SVT 1, 2, 3, 4, 5, 6, Nyhetskanalen 1, 2, 3, 4

5 comments on “Varför tar inte Socialdemokraternas VU och VB sin del av ansvaret?

  1. Peter Högberg skriver:

    Måste tacka för förtroendet. Ska framföra det till vårt nuvarande VU

  2. Mats Carlsson skriver:

    Margot Wallström kletade dessutom på sig som EU-kommissionär på sig Godwin´s Lag.

    http://nilslundgrensblogg.blogspot.com/2009/06/eu-for-fredens-skull.html

  3. Cattis skriver:

    Instämmer och traskar vidare, jag med!
    Tack för ordet!

  4. […] Media: SR 1, 2, 3, 4, SvT 1, Bloggar: Peter Högberg, Martin Moberg om att inte skynda, Niclas Starow, […]

Kommentera

