Nedstängning och av-anonymisering av tidningars kommentarsfält ger ammunition till censurförespråkarna.

Som jag redan förklarat på ”scaber nestor” så gillar jag inte det här med att vissa tidningar inte längre vill delta i samtalet på nätet, för i mångt och mycket är det ju det ett kommentarsfält är.

Inlägget/artikeln är själva megafonen, sen kommer samtalet (kommenteringen) då de intresserade vill delge sin åsikt.
Då är det beklagligt att många nyhetsredaktioner vill utestänga så många personer, för att en del inte kan sköta sig.
För trots allt behöver en del ha skydd av anonymitet.
Bland andra de som lever under skyddad identitet, de som arbetar med känsliga uppgifter inom försvaret eller de som helt enkelt känner sig illa till mods med offentlighet.

Visst finns det näthat, ganska mycket sådant. Men hur många är det egentligen?
Det här är bara min egen erfarenhet av mina egna bloggar jag drivit/driver. Men hos mig har det varit en handfull personer som använder sig av flera signaturer.
Och jag tror inte jag är ensam om att ha observerat detta.

Kontentan av det hela är att det egentligen inte förändrar något i sak, så kallade näthatare (el. troll) kommer bara att flytta någon annanstans.
Men i förlängningen kommer detta att användas som argument för de som vill införa censur överallt på nätet, blockera vissa sajter eller helt enkelt avanonymisera nätet helt. Det är trots allt inte många år sedan ett förslag i EU gick ut på att alla med blogg skulle tvingas att registera sig hos en central myndighet.

Jag beklagar att svensk press, kanske inte drar undan mattan för oss medborgarrättsaktivister, men de är definitivt där och rycker lite i hörnen.

Niklas Starow.

**********

Länkar (från skabbe):
Anna Troberg på Aftonbladet, Fredric Karén (svd), Jan Helin, Strålande tider, Erik Laakso, Mary X. Jensen, Arsinoe, Westerholm, Caroline Szybersvt-debatt, Farmor Gun.

Pinged at TwinglyIntressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

One comment on “Nedstängning och av-anonymisering av tidningars kommentarsfält ger ammunition till censurförespråkarna.

  1. […] att förespråka öppenhet, Bloggar DN – Bra debatter kräver mer än ny teknik, Anna Troberg, Niklas Starow till Europaparlamentet 2014 – Nedstängning och avanonymisering av tidningars k…, Voter.se, Scaber Nestor, Intensifier Dela det här:DelaTwitterSkriv utStumbleUponLike […]

Kommentera

