Krona, Euron och gemensam valuta.

När jag listar i mitt första inlägg att jag tagit ställning mot Euron som gemensam valuta kan man lätt tro att jag är helt mot en sådan.
Det stämmer inte.

Jag gillar tanken på en gemensam valuta, men som euron är konstruerad och som utvecklingen har varit så kan jag inte vara för denna som gemensam valuta.

För mig så ska en gemensam valuta vara kopplad till rigorösa regelverk, som följs. Vilket Euron inte är.
Denna valuta är sämre skött än en Isländsk internetbank.
Länder har fått gå med i valutasamarbetet med lögnaktiga ekonomiska data. Länder har fått bryta mot de överenskomna reglerna i parti och minut.

Med tanke på hur vitt skiljda ekonomier vi har i Europa så kan vi inte ha en gemensam valuta med lika ränteregler för alla länder.
Vissa länder är extremt exportberoende, andra länder inte. Vissa länder har hög andel turism, andra inte. Vissa länder har mycket råvaror, andra inte.
En konstruktion som skulle funka är faktiskt något som kan liknas vid bitcoins.
När företag vill få och ta betalt över landsgränser, när turister vill handla på turistmålet. Så gör man det med en digital valuta som flyter ovanpå de nationella valutorna.

Men detta är bara en idé.

Kontentan av mitt resonemang är att jag är för en gemensam valuta.
Men än så länge så funkar det bättre med den svenska kronan och riksbankens räntevapen för att undvika den recession som stora delar av Europa är i eller är på väg in i.

Niklas Starow.

*************

Fler som skriver om euron och/eller bitcoins.
DN, SvT, SvD, EU-nyheter, SvD2.
Viskningar & rop, Copyriot, Ny Teknik, Jardenberg.

Pinged at TwinglyIntressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , .

Kommentera

