Stoppa flyttcirkusen mellan Bryssel och Strasbourg.

Hur många minns att Cecilia Malmström agiterade hårt för ett stopp på flyttcirkusen mellan Bryssel och Strasbourg?
En hemsida finns fortfarande uppe, mer än en miljon underskrifter har samlats in.

Men vad har då skett sedan dess?
Jo, Cecilia Malmström fick en högt uppsatt position (EU-kommissionär) och det har sedan dess varit tyst om den saken från henne. Det är nästan så man frågar sig om det var ett villkor för tjänsten…

Nu finns det dock ett uppdämnt folkligt raseri runt detta slöseri med skattemedel (200 miljoner euro om året) och det är en sak jag vill ta upp när jag blir invald, 1,2 miljoner personers vilja får inte sopas under mattan på det här viset.

Nyligen togs ett beslut att ta två möten tätt inpå varandra i Strasbourg, så parlamentet slapp flytta åtminstone en gång och då tog det hus i helvete från en tysk MEP  som bor nära den franska gränsen och antagligen är rädd för att tappa röster. För trots allt är det en hel del som tjänar pengar på att flytta allting 12ggr per år.

För min del så anser jag att om Frankrike och Strasourg vill fortsätta ha dessa möten är det bara att hosta upp pengarna för det själva.

Förhoppningsvis slipper jag ha detta som ett vallöfte och det är fixat tills jag är på plats, det finns alldeles många andra tokigheter att ta tag i för att detta ska behöva ta upp min tid.

————

Lite länkar:
Europaportalen, Hax, Lena Ek, Olle Schmidt, infosmedjan, Jonas Sjöstedt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , .
Pinged at TwinglyIntressant

Kommentera

