Landstingsvalet i Region Skåne. Varför jag?

Information till de röstande för Piratpartiet Skånes landstingslista.

Hej gott folk. Här följer lite information om vem jag är och vad jag vill åstadkomma om jag blir invald i Landstinget för Piratpartiet.

Jag har arbetat med medborgarrätt under väldigt många år. Men det blev intensivt i samband med FRA-lagsomröstningen 2008.
Via min blogg ”Scaber Nestor” så körde jag så hårt jag orkade under flera år. Både som medlem i medborgarrättsnätverket New Renaissance (tidigare Svart Måndag) och som fri debattör.

Nu är jag vald Ordförande för den lokala fackföreningen (GS-facket) på Tetra Pak i Lund samt sitter i Representantskapet för GS i Skåne. Vilket gör att jag på ett mer praktiskt sätt kan arbeta med arbetarrätt, som jag anser vara ”syskon” med medborgarrätt.

Så med det i ryggen, såväl mitt engagemang i medborgarrättsfrågor och min erfarenhet för organisation, anser jag mig vara en bra kandidat för Piratpartiet i Region Skåne.


Det jag kommer att driva främst är frågor gällande register
. Den enskilde patientens rätt att slippa få sin sjukdomshistoria genomgången av allsköns obehöriga väger mer än vårdpersonals nyfikenhet. De som ska ha tillgång till din journal är din vårdande läkare och akutmottagningen.
Det finns helt enkelt alldeles för stora risker inblandade för den enskilde som person. En kvinna ska våga gå till en gynekolog utan att riskera att släkten får reda på något, vilket fallet med den alltför nyfikne läkaren i Malmö bevisar (länk).


Jag vill också verka för att varje enskild vårdtagare ska få en ansvarig läkare tilldelad sig vid varje besök på vårdmottagning
. Så att denne ska kunna ha en översyn över dina eventuella symptom, istället för som läget är idag, att du kan ha flera behandlande läkare samtidigt, men som inte har en övergripande bild.
Inom vården finns det exempel på personer som troligen kunnat räddas till livet, om de bara haft en läkare med översikt (länk).

Den sista frågan, men minst lika viktig, är att vårdpersonal inte ska kunna neka viss vård på grund av dess egen religiösa övertygelse. Vården måste vara sekulär och vara till för patienten, ingen ska behöva stå utan vård på grund av vårdpersonals godtycke, patientens behov av vård ska stå över vårdpersonals personliga åsikter (länk).

Har ni frågor är ni varmt välkomna att ställa dessa i kommentarsfältet.

Om ni är registrerade piratpartister kan ni rösta på mig här:
https://pirateweb.net/Pages/v4/Admin/PlaceInternalVote.aspx?PollId=46

 

Mvh

Niklas Starow. 

färgleendeLogo-Piratpartiet

Lämna en kommentar