Att inte agera mot mobbing är det värsta du kan göra mot såväl den mobbade och mobbaren.

Med anledning av gårdagens inlägg: ”John Strandberg i Skövde är ett mobbande as.”

Jag vet inte varför en del väljer att mobba, en del menar att det kan handla om usla hemförhållanden, dåligt självförtroende och dylikt. Men jag tror det är en sanning med modifikation, visst kan det vara sådana skäl men jag tror det handlar om gränsdragning mer än något annat, att personen inte får veta korrelationen mellan handling och konsekvens.

Och att då inte agera mot mobbingen är en otjänst du gör mot såväl den mobbade och mobbaren. Mot den mobbade för att den känner sig än mer utlämnad åt mobbarens spott och spe, och mot mobbaren för att den ser omgivningens icke-agerande som ett tyst godkännande att dennes aktioner är helt ok.

Jag kommer aldrig att inte agera mot mobbing, till och med att jag emellanåt agerar ”för hårt” enligt en del då jag ser till att stämma i bäcken.

Ett inlägg jag skrev på bloggen ”Scaber Nestor” 2009 kan ge en fingervisning om varför.

Här är ett utdrag.

Vi snabbspolar tills en dag när jag var ca 13 år, jag har hittills bara blivit verbalt mobbad, utfrusen, lite blåslagen kanske emellanåt.
Några av mina klasskamrater bestämmer sig för att de ska ha roligt med utbölingen.

Så de tar ett rep och hänger mig.

Nej, jag skämtar inte, jag fick ett rep runt halsen och blev uppspänd i en gren ca 100m in i skogen från skolan och sedan gick de därifrån.
Lyckligtvis är det en svag gren så innan jag tuppar av så når mina fötter marken och jag kan ta mig loss.

Nu kan man tro att det blir lite Hollywood över det hela där jag tränar och blir stor och stark och hämnas.

Kyss mig i arslet.
Jag är för fan bara 13 bast, vad i helvete vet jag om såna saker?
Så jag höll käften i ett år till, höll mig undan och sprang in på toaletten och gömde mig tills det var säkert att gå ut, nog kom jag hem med blåmärken emellanåt, men inget som inte kunde bortförklaras med vanligt tonårsbråk.

Om ni som anser att Johns agerande är helt ok läser igenom hela historien så hoppas jag att två saker blir glasklara.

  1. Jag skyr inga medel för att avslöja en mobbare.
  2. Maila hot eller insinuera att jag ska komma till skada har motsatt effekt.

Mvh.
Niklas Starow.

4 comments on “Att inte agera mot mobbing är det värsta du kan göra mot såväl den mobbade och mobbaren.

  1. Anna Lindquist skriver:

    Det ventileras flitigt om mobbing och har så gjort under många, många år.
    Vad jag finner skrämmande är att vi ännu idag förser individer som lider brist på empati och respekt för människan en förklarande beskrivning på deras beteende som egentligen fråntar dem allt eget ansvar. Och som om inte det var nog, även sätter den mobbade i en tankevurpa som faktiskt kräver medlidande och förståelse då den som väljer att mobba kanske har taskiga hemförhållanden eller dåligt självförtroende.
    Heja Dig som tar ställning!

  2. undrentide skriver:

    Jag skulle nog vilja påstå att mobbing handlar om makt. Jag hittar inte källan nu, men för ett par år sedan lyssnade jag till en föreläsare som hävdade att mobbare oftast har gott självförtroende och en god självkänsla. De är vana att styra folk runt omkring och att leda en mobb är en förlängning av detta. De har ofta föräldrar som är drivande ledarkaraktärer, som har uppfostrat sina barn att ta för sig i världen och inte låta någon stå i vägen. (Det var väl detta som en gång kallades ”A-människor”?) Det är inte ens säkert att de uppfattar sitt beteende som mobbing, inte för att det är någon ursäkt. Absolut inte.

    Det är bara det att när jag hörde den där människan prata så gick det upp ett litet ljus. Idealet idag är mångt och mycket av samma karaktär som en mobbares. En driftig ledartyp som tar för sig oavsett vems ryggar den klättrar på. Ett sätt att höja sig själv och framstå som bättre är ju att trycka ner någon annan. Du ska vara inne och på och cool och modern och rolig (gärna genom att vara småtaskig mot någon annan). Dagens samhälle fostrar mobbare, vilket vi tydligt kan se i dessa drev på facebook och forum. Det är superviktigt att göra som du att sätta ner foten och säga ifrån med dunder och brak.

  3. Jag håller med.
    Det är ett mycket viktigt initiativ.
    Också viktigt att visa på att vi alla som är på internet ser och hör vad som pågår.
    Det är inte någon fristad för vare sig mobbning eller kränkningar, utan ett offentligt forum för offentliga samtal, debatt, ett fritt åsiktsutbyte och källa till kunskap och information.
    Hela Sveriges morgontidning skulle man också kunna säga, för oss som använder språket
    svenska.

Kommentera

